Pure Dansk

Pure Dansk er stiftet med visionen om at bringe bælgfrugter tilbage i den danske madkultur og give danskerne adgang til meningsfulde, bæredygtige råvarer, der gør en forskel for både klima og sundhed. Vi har hjulpet med at positionere virksomheden som en stærk og nytænkende frontløber i jagten på en grønnere fremtid.
Situationen
Søstrene Astrid og Malene, der er opvokset på et landbrug på Djursland, satte i 2020 spørgsmålstegn ved, hvorfor vi i Danmark køber bælgfrugter langvejs fra, når vi kan dyrke dem herhjemme. Det blev startskuddet til Pure Dansk og missionen om at gøre det nemmere at få danskdyrkede bælgfrugter på tallerkenen. I Vulkan blev vi involveret fra begyndelsen for at sikre et stærkt grundlag for positioneringen af virksomheden og har siden været tilknyttet virksomheden som strategisk brandingpartner.
Løsningen
Positioneringsarbejdet startede med udviklingen af en brandstrategi, der blev manifesteret i et autentisk brandunivers og siden udfoldet på tværs af alt fra produkter og kampagner til alle brandets kontaktpunkter. Strategien har krævet en skarp balance mellem oplysning, inspiration og aktivering af visionerne i inspirerende fortælling og involverende initiativer, da ambitionen har været både at drive kategorien og etablere en bæredygtig forretning. Med tiden har Pure Dansk formået at sætte bælgfrugter på landkortet og samtidig etableret en position som en ambitiøs og nytænkende virksomhed med ekspertise i danske bælgfrugter — senest som vinder af madinnovationsprisen ‘Den Skarpe Kniv’.
Vigtige strategiske indsatsområder for positioneringen

For at sikre tydelighed omkring den ønskede positionering i en broget fødevarebranche har dedikationen til danske økologiske bælgfrugter været omdrejningspunktet for Pure Dansk’s strategi fra start. Det er blevet manifesteret i brandets kommunikative univers — fra fortælling og kampagner til formidlingen af virksomhedens mission med stifterne i centrum, hvilket har været med til at opbygge den rette autenticitet omkring virksomheden.
Det kræver en ekstraordinær indsats, hvis man som virksomhed ønsker at skabe fornyet opmærksomhed og drive udviklingen af en glemt fødevarekategori. For Pure Dansk har koblingen mellem et digitalt brandunivers og opbygningen af et community på tværs af sociale platforme været afgørende for at skabe et solidt forbrugerengagement, hvor ligesindede madentusiaster har kunnet bidrage til at sprede visionen og støtte op omkring både brand og produkter.
Inspiration til forbrugerne har været et centralt fokusområde i bestræbelserne på at indfri Pure Dansk’s ambitioner. Først gennem udviklingen af et omfattende opskriftunivers og senere med udgivelsen af flere kogebøger. Det er med tiden blevet en afgørende driver i arbejdet for at skabe opmærksomhed i et marked, hvor grønne alternativer til klassiske råvarer nyder stadig større interesse blandt flere segmenter af de danske forbrugere.
Oplysning og læring har fra starten været en vigtig ingrediens i positioneringen af Pure Dansk som ekspert inden for bælgfrugter. For at understøtte den stigende efterspørgsel og åbne bælgfrugtverdenen for alt fra begynderen til den mere dedikerede bælgfrugtsentusiast blev Bælgsfrugtskolen lanceret som et nyt strategisk initiativ. Et vigtigt skridt i kampen for at drive kategorien fremad og sikre, at flere danskere løfter mængden af bælgfrugter fra 0 til 100 gram på tallerkenen.
Når ambitionen er at blive den bedste inden for en kategori, kræver det, at man tager ud og møder forbrugerne, for derigennem at finde ind til kernen af, hvor den største værdiskabelse sker for dem. Det har Pure Dansk taget seriøst og har investeret massivt i tilstedeværelse ved de største danske fødevarefestivaler og madmesser, samt afholdt egne forbrugerevents og madkurser. Det har bidraget til, at brandet hurtigere er blevet etableret i bevidstheden hos de mest madinteresserede danske forbrugere — og ikke mindst hos vigtige fagfolk i fødevarebranchen.



Vulkan har haft en afgørende rolle i opbygningen af vores position i et marked i stor udvikling og med stigende konkurrence. Det har været fedt at mærke deres engagement og dedikation til vores visionære projekt.






