Better Feet®

2020 – Aktiv
En internationaliseringsrejse fra Danmark til Nordeuropa og Nordamerika
Opgavetype
Rebranding
Leverancer
Kundeinterviews Markedsperspektivering Forhandlerinterviews Markedspositionering Brand strategi Navngivning Brand kommunikation Visuel Identitet Strategiske initiativer Medarbejderforankring
Efter 20 succesfulde år som totalleverandør til fodterapeuter i hele Danmark, har vi hjulpet Better Feet® med at etablere virksomheden som et internationalt brand med aktive forhandlere på 4+ nye markeder.
Situationen

Better Feet® er etableret i 2002 med en passion for at servicere professionelle fodbehandlere og hjælpe dem med at skabe en sund forretning og sikre bedre fødder for deres patienter. I 2020 kontaktede virksomheden, der dengang hed Jysk Fodplejeteknik, os med ønsket om at starte en internationaliseringsrejse med en vision om, at alle fortjener sunde og velplejede fødder.

Samarbejdet

Siden har vi hjulpet Better Feet® i transformationen henimod at blive en attraktiv spiller på det Nordeuropæiske og Nordamerikanske marked. Det har krævet nye indsigter om målgruppens behov og markedsmekanismerne på de nye markeder, samt udarbejdelsen af en internationaliseringsstrategi, der er tydeligt forankret i ledelsens forretningsmål. Alt sammen med fokus på at skabe et fornyet og attraktivt brandunivers, uden at miste virksomhedens oprindelige DNA.

Better Feet®
Better Feet®
Better Feet®
Better Feet®
Better Feet®
Better Feet®

Udvalgte strategiske indsatsområder

Tom Nielsen
Konsulent & Partner
tom@vulkanbureau.dk
Internationalt kundefokus

I forbindelse med internationaliseringen har det været vigtigt for Better Feet® at få defineret et tydeligere kundefokus på tværs af de nye markeder. Målet har været at gøre det enklere at identificere potentielle kunder og kommunikere mere direkte til deres konkrete behov, hvilket har bidraget til at øge hitraten i det efterfølgende salgsarbejde.

Et brandnavn med format

Med ønsket om at komme til de nye markeder med fornyet gennemslagskraft og et brandunivers, som i højere grad afspejler virksomhedens internationale ambitioner, har vi udviklet det nye brandnavn, Better Feet®, der udspringer af virksomhedens mission og tydeligt kommunikerer deres kategorifokus. Målet er bedre fødder.

Et attraktivt produktsortiment

Som en del af processen er der blevet arbejdet med at kvalificere det mest relevante produktmix på tværs af det nye internationale kundefokus. Det har betydet, at man har kunne både fjerne og tilføje nye produkter med målet om i højere grad at matche kundernes behov. I den forbindelse er der blevet udarbejdet en own-brand strategi med fokus på at øge mængden og salget af egne produkter på tværs af markederne.

En digital loyalitetsplatform

Better Feet® kender værdien af at kunne fastholde og vedligeholde relationen til sine kunder. Virksomheden oplevede at der i takt med den digitale udvikling løbende var kommet flere og større krav fra kunderne. Derfor blev et vigtigt indsatsområde i internationaliseringen, at udvikle en ny og endnu mere attraktiv indkøbsplatform, hvor det er nemt og hurtigt for kunderne at købe ind til deres fodklinik, samt med ekstraordinært fokus på loyalitetsfordele.

Intern forankring og værktøjer

Når man som Better Feet® skalerer sin forretning til nye markeder, følger der ofte en skalering af organisationen med. Derfor har forankringen af den nye forretningsstrategi og det tilhørende brandunivers været essentiel i processen for at sikre, at alle medarbejdere løber i samme retning efter samme mål. Der er blevet lavet interviews af medarbejderne undervejs og afholdt medarbejderworkshops med fokus på at få strategien koblet med hver enkelts hverdag og funktion i forhold til de overordnede forretningsmål.

“Vulkan har været og er en vigtig strategisk samarbejdspartner i transformationen af vores virksomhed. De har formået at flytte os langt, men hele tiden bevaret respekten for det, der allerede var skabt.”

Michael Löfvall
Ejer & CEO — Better Feet