Højdepunkter fra Vulkans første 15 leveår. Fra etableringsårene på havnen og frem til i dag med kontorer i Aarhus og Viborg.


Hvad der startede i vores fælles ungdomslejlighed på Frederiksbjerg i det centrale Aarhus, skulle senere udvikle sig til det Vulkan, vi driver i dag. Året var 2010 og et nyt bureau var født.
Senere samme år flyttede vores nyetablerede virksomhed ned på havnen, nærmere bestemt det dynamiske erhvervsmiljø i Balticagade på Mellemarmen. Den første kunde, vi kunne byde velkommen i forretningen, skulle vise sig at blive et langsigtet samarbejde, nemlig Hoptimist, der stadig er kunde her 15 år senere.

Det er ingen hemmelighed, at det kræver sin mælk, når man er i voksealderen. Derfor var det heldigt, at vi havde fornøjelsen af at byde Arla velkommen som ny kunde allerede i vores andet leveår.
Det blev samtidig vores første store indsats indenfor disciplinen employer branding, da vi havde fornøjelsen af at blive dybt involveret i både virksomhedens interne brandplatform og væsentlige områder af kommunikationen direkte ud til landmænd på tværs af markeder. Det gav os en masse læringer, som vi og vores kunder har nydt godt af sidenhen.

Gennem årene har vi jævnligt fået trænet evnen til effektivt at sætte os ind i nye brancher eller faglige nicherområder. Etableringen af samarbejder med danseteatret Bora Bora og fødevarebrandet Steff Houlberg var ikke nogen undtagelser.
Selv om vi altid lige skal finde vores fodfæste, når vi sætter os ind i en ny, ukendt branche, så har vi med tiden opbygget en lang række indsigtsværktøjer, som vi ved virker til netop den disciplin. Vi lærte tidligt, at solid indsigt er en nødvendighed, lige meget om det handler om at indtage positionen som den bedste pølse på de danske fodboldstadions eller som en progressiv jysk dansescene med et globalt udsyn. Det er processen og forarbejdet der danner grundlaget for succes.

De fleste danskere har i dag økologiske madvarer i deres indkøbskurv, men det var ikke en selvfølge tilbage i 2013, da vi indledte et flerårigt samarbejde med Økologisk Landsforening om at styrke det landsdækkende kendskab til økologi.
Det var en storstilet indsats med ambitionen om at forbinde detailkæder, landbrug og resten af erhvervsaktørerne inden for økologien i et samlet fremstød, hvor målet var at positionere økologiske madvarer som det mest fornuftige og eneste rigtige valg. Gennem samarbejdet fik vi styrket vores kompetencer som tovholder mellem flere store aktører og som ansvarlig for en landsdækkende kampagneudrulning hen over flere år.

Mangfoldighed har for længst vundet indpas som et samfundsmæssigt hovedtema og det gjorde det for alvor også på vores bureaukontor allerede tilbage i 2014, hvor vi havde fornøjelsen af at byde Muskelsvindfonden velkommen som ny kunde.
Vores bidrag til at skabe mere plads til forskelle var fokuseret omkring tydeliggørelsen og forankringen af organisationens strategi for en flerårig periode. Vi fik til opgave at forstærke den ønskede position og manifestere organisationens fire strategiske platforme i et strategiværktøj med tilhørende aktiveringsindsatser. Samme år var vores bureau gennem et navneskifte til Vulkan, som har hængt ved lige siden.

Siden vi startede Vulkan tilbage i 2010, har det digitale været en naturligt integreret del i de fleste af vores projekter. Netop det blev også omdrejningspunktet for nye samarbejder med tegnestuen Friis & Moltke og møbelbrandet Montana i 2015.
Projektet med Friis & Moltke var fokuseret omkring at positionere den historisk anerkendte tegnestue tydeligere i markedet med afsæt i bedre at udnytte nye digitale muligheder. Samarbejdet med Montana var forankret i digital innovation med fokus på at sikre brandet en stærk position som moderne og nytænkende igennem lanceringen af en browserbaseret 3D-produktkonfigurator, bygget på datidens nyeste teknologier.

Med tiden har vi som bureau opbygget stor erfaring og ekspertise inden for branding af ejerledede virksomheder. Vi ved, at det kræver forståelse og respekt for det, der allerede er skabt, og ikke mindst de rigtige værktøjer, når et stærkt fundament skal videreudvikles.
Tilbage i 2016 havde vi fornøjelsen af at starte nye samarbejder med to ejerledede virksomheder. Kreafunk, der udvikler moderne audioprodukter til den interiørinteresserede kvinde, havde brug for hjælp til at repositionere virksomheden på tværs af det europæiske marked. Fiskekoncernen Jeka Fish ønskede at styrke sin position i den danske detailhandel, hvilket resulterede i, at vi til formålet skabte det nye fiskefrikadellebrand Havet’s, der hurtigt blev eneleverandør til hele Coop-kæden.

Fødevareindustrien og livsstilsbranchen har med tiden vokset sig til at blive to markante ekspertiseområder for os. I 2017 kunne vi tilføje møbelbrandet Kebe og det traditionelle gærbrand De Danske Gærfabrikker til kundelisten.
Begge virksomheder havde en lang og solid historik bag sig, som det var vigtigt at få ført videre i en styrket positionering i markedet. Kebe er eksperter i lænestole og sofaer produceret i formstøbt koldskum, hvilket øger både levetid og komfort. De Danske Gærfabrikker fremstiller noget af verdens bedste gær og hæver fortsat niveauet, hvilket har givet dem en fast plads i de fleste danske køleskabe. I begge tilfælde var det målet at manifestere og tydeliggøre styrkepositionen i markedet.

I 2018 kom der for alvor fisk på menuen, da vi udvidede samarbejdet med Jeka Fish med fokus på positionering af hele koncernen. Samme år havde vi samtidig fornøjelsen af at kunne byde Skagenfood indenfor som ny kunde på bureauet.
Jeka Fish har en lang tradition som leverandør af vådsaltet torsk på det europæiske marked. Denne position havde de brug for at manifestere, og samtidig tilføje nye specialområder til deres servicepalette igennem en rebranding. Samarbejdet med Skagenfood havde bæredygtig emballering som omdrejningspunkt, hvilket havde til formål at styrke virksomhedens eksisterende positionering som en grøn foregangsvirksomhed.

Livskvalitet kommer i mange former. I 2019 fik vi lov til at arbejde med to virksomheder, der arbejder for at skabe ekstraordinære kvalitetsoplevelser for deres kunder. Nemlig Culina, der skaber eksklusive, håndlavede snedkerkøkkener, og Njordrum, der udvikler modulære, arkitekttegnede træhuse.
Men udgangspunktet for de to samarbejder var vidt forskellige. Culina er en familievirksomhed, der har eksisteret i mere end 35 år, og som oplevede stigende konkurrence fra nye konkurrenter i markedet. Derfor var der behov for at positionere Culina som det kvalitetsbevidste valg. Njordrum derimod var en nyopstartet virksomhed, der havde behov for at skabe og etablere en tydelig position i det skandinaviske marked med fokus på bæredygtighed og ambitionen om at bringe mennesker tættere på naturen.

På trods af, at Corona-pandemien udfordrede vante arbejdsgange og skabte røre på tværs af markeder, stod det ikke stille på Vulkan-hjemmekontorerne i 2020. Vi havde fornøjelsen af at byde arkitekttegnestuen LYTT og start-up-virksomheden The Upcycl velkommen som nye kunder.
Begge virksomheder havde behov for at plante et tydeligt flag i markedet. LYTT var resultatet af en fusion mellem to af Danmarks største tegnestuer inden for by- og landskabsarkitektur, der ønskede at skabe en styrket position på tværs af det danske marked. The Upcycl ønskede at positionere sig som en markant aktør inden for cirkulær ressourcegenanvendelse – et nyt og populært område inden for den grønne omstilling, hvor mange nye spillere kæmpede om opmærksomheden.

I 2021 blev Søren Schriver tilknyttet Vulkan som ekstern rådgiver, og kort tid efter kunne vi byde ham velkommen som bestyrelsesformand. Det har haft afgørende betydning for, hvor virksomheden befinder sig i dag, og har styrket teamet individuelt og som samlet enhed til gavn for alle vores ambitiøse kunder.
Samme år kunne vi klappe yderligere med både hænder og fødder, da vi kunne sige velkommen til både Hands og Better Feet som nye kunder. Bureauet Hands har vi hjulpet med at transformere sig fra at være en del af en e-commerce platform til at være en specialiseret digitaliseringsrådgiver. Better Feet, der er totalleverandør til fodterapeuter i hele Danmark, har vi siden hjulpet med at etablere virksomheden som et internationalt brand med aktive forhandlere på fire nye markeder.

Efter 12 år med base i Aarhus etablerede vi Vulkans andet kontor med adresse i centrum af Viborg. De seneste par år har det været en fornøjelse at komme tættere på byens sprudlende erhvervsliv og kunne byde de første kundesamarbejder velkommen i vores forretning.
Året bød derudover på nye, spændende samarbejder med blandt andet skobrandet Lofina og spillestedet Fermaten. Lofina designer sko til kvinder, der ønsker at skille sig ud fra mængden, og havde brug for at repositionere virksomheden på tværs af det europæiske marked. Fermaten ønskede at positionere sig tydeligere på tværs af hele regionen og skabe mere plads til spillestedets DNA i både intern og ekstern kommunikation. Som gamle musikere var det helt specielt at være med til netop denne transformation.

En vækstrejse kan have meget forskellige udgangspunkter. Men om det handler om at positionere en helt ny spiller i markedet eller udvide en eksisterende virksomheds fokus til nye markeder, så er entusiasmen stor og udfordringen lige spændende for os.
I 2023 kastede vi os ud i nye projekter inden for hver kategori. Trinity Synergies, der anvender ny grøn teknologi til at omdanne miljømæssigt udfordrende mineralaffald til nye genanvendelige byggematerialer, hjalp vi med at lancere virksomheden som et stærkt dansk bidrag til den grønne omstilling på det globale marked. Check Point Travel, der årligt sender tusindvis af danskere afsted på oplevelsesrige ferierejser til hele verden, hjalp vi i en transformation, der på sigt skal gøre dem til en stærkt forankret rejseaktør i to nye nordiske lande.

Det tager tid og kræver en kontinuerlig indsats at skabe og vedligeholde en stærk markedsposition. Ønsker du at opnå øget brandloyalitet hos dine kunder og skabe profitabel vækst for din virksomhed, kræver det samtidig, at du har modet til at prioritere enkelthed i din forretning.
Det er uden tvivl en af de vigtigste læringer, vi har gjort os gennem de første 15 år af Vulkans levetid, og noget, vi dyrker i alle vores kunderelationer. Vi ved, at det er den tilgang, der skal til, hvis man ønsker at gøre sit brand til en løftestang for vækst. I 2024 havde vi fornøjelsen af at anvende netop disse principper i ambitiøse branding-projekter i nye kundesamarbejder med møbelbrandet Vermund og formueforvalteren Formuepleje. Samarbejder som vi glæder os til at se resultaterne af i den kommende årrække.

Selv om vi har været i gang længe, så er vi stadig kun midt i Vulkans spæde ungdom. Vi har masser af mod på, hvad fremtiden kommer til at bringe til bureauet, og ser frem til alle de nye samarbejder, der allerede er i støbeskeen for 2025.
Tak til alle, der har været med på den første del af vores rejse. Familie, venner, samarbejdspartnere og selvfølgelig alle de virksomheder, der har lagt deres kæreste eje i vores hænder. Sammen har vi skabt store resultater, lært af vores fejl og opdaget nye, spændende potentialer. Lad bare fremtiden komme an, Vulkanen sprudler fortsat, og er klar til at sprede endnu mere energi. Hip Hip Hurra!